Hvis dine kunder ikke betaler rettidigt, har du ret til at beregne renter. Læs her hvilken rentesats du må benytte og fra hvornår du må beregne renten.
Ifølge renteloven må du opkræve rente af skyldige beløb 30 dage efter fakturadatoen. Rentesatsen, du må benytte, tilpasses halvårligt og følger nationalbankens udlånsrente med tillæg af 8%. I 2019 er den på 8.05 % p.a.
Derfor er salgs- og leveringsbetingelser vigtige
Hvis du aftaler det med din kunde, har du mulighed for at opkræve renter fra forfaldsdatoen, såfremt denne ligger før fakturadatoen + 30 dage. Du skal i den forbindelse være opmærksom på, at en faktura ikke er et aftaledokument. Det er således ikke tilstrækkeligt, at forfaldsdatoen er angivet på fakturaen. Det kræver en forudgående aftale med kunden gennem f.eks. ordrebekræftelse eller salgs- og leveringsbetingelser.
Hvis din kunde er erhvervsdrivende, kan du kræve en højere rente end den halvårligt tilpassede rente, men det forudsætter ligeledes, at det er aftalt med kunden på forhånd.
Vigtigt at vide om rykkere
Vi anbefaler, at du sender en venlig første rykker, hvis du ikke har modtaget betaling, når betalingsfristen er overskredet. Vent minimum 10 dage og send så rykker to, hvis du fortsat ikke har modtaget betaling. Hvis du efter yderligere 10 dage ikke har modtaget betaling, kan du varsle skyldner om, at sagen overgår til inkasso ved en advokat.
Vær opmærksom på at du må højst må opkræve 100 kr. pr. rykker. Dog makimalt tre gange og med minimum 10 dage mellem hver rykker.
Hvis din kunde er erhvervsdrivende, har du derudover mulighed for at pålægge et kompensationsgebyr på 310 kr. (2019-sats).
Få rådgivning om salgs- og leveringsbetingelser eller inddrivelse af udeståender
Har du brug for hjælp til udarbejdelse af salgs- og leveringsbetingelser eller inddrivelse af udeståender, så kontakt os for et uforpligtende tilbud.