Sådan griber du inkasso an

Inkassoguide giver dig overblik over, hvordan du griber inkasso an

Det kan få store konsekvenser for din virksomhed, hvis du ikke modtager betaling for dine varer/ydelser. Hos Penta Advokater har vi lavet en kort inkassoguide, som giver dig et hurtigt overblik over, hvordan du griber inkassoopgaven an.

Som erhvervsdrivende får du svært ved at undgå at give kredit til dine kunder, da det i mange tilfælde er en forudsætning for smidig ordretilgang og maksimal omsætning. Med kreditgivning kommer også risikoen for manglende eller forsinket betaling. Formålet med vores inkassoguide er at tydeliggøre, hvad du skal være opmærksom på, kombineret med konkrete fakta for eksempel om hvad en rykker skal indeholde med videre.

Sådan udarbejder du en hensigtsmæssig kreditpolitik

Første skridt i forhold til inkasso er at have en hensigtsmæssig kreditpolitik. Den skal blandt andet sikre, at du får de rette kontaktoplysninger på dine kunder. Det er nemlig afgørende, at du får udstedt fakturaen til den rette juridiske enhed.

Oplysningerne, du skal have, afhænger af, om der er tale om en erhvervskunde eller en privatkunde. I vores inkassoguide kan du se en oversigt over de oplysninger, du skal sikre dig forud for handlen.

Hvis kunden ikke betaler til tiden, er det vigtigt, du anvender god inkassoskik, når du skal inddrive pengene fra kunden. Det indebærer blandt andet, at du skal forholde dig kvalificeret til de indsigelser, skyldner eventuelt måtte have og svare på dem, at du ikke må offentliggøre at inkassation forsøges, for eksempel ved at trykke ”rykker” eller lignende på kuverten m.v. Du kan læse mere om god inkassoskik i vores inkassoguide.

Det skal der stå i en rykker

En intern rykkerprocedure er et nyttigt værktøj til at sikre, at du får fulgt op på ubetalte fakturaer og efterfølgende frister.

Hos Penta Advokater anbefaler vi, at du lader din rykkerprocedure består af disse tre trin:

  • Send en venlig første rykker når betalingsfristen på en faktura er overskredet
  • Send en ny rykker, når der er gået minimum 10 dage, hvis du endnu ikke har modtaget betaling. Denne gang kan du godt tillade dig at være mere bestemt i din ordlyd
  • Hvis du efter yderligere 10 dage fortsat ikke har modtaget betaling, kan du sende et inkassovarsel (tredje rykker)

Bemærk at der skal være minimum 10 dage mellem hver rykker.

Du skal desuden være opmærksom på, at der er en række oplysninger, du skal have med i din rykker. Hvilke kan du læse i vores inkassoguide, hvor du også kan se konkrete eksempler på, hvordan rykker 1-3 kan udformes.

Få et eksemplar af vores inkassoguide tilsendt på mail

Hvis du ønsker at få vores 11-siders inkassoguide tilsendt på mail, kan du kontakte inkassoansvarlig Lis Pedersen Bach på mail: lpb@penta.dk. Hvis du foretrækker at uddelegere inkassoopgaven, kan Lis desuden være behjælpelig med information om priser o.lign.

Vil du vide mere?

Inkasso: Undgå at blive den sidste i rækken

Inflationen har bidt sig fast i Danmark. Der er stigende udgifter på stort set alt, og mange er økonomisk pressede, så hvis du har penge til gode for ydelser eller varer, du har leveret, skal du på banen for at undgå at blive den sidste i rækken af kreditorer, der forsøger at inkassere betaling.