Advokater med speciale i inkasso

Hvornår skal jeg sende en rykker?

Det er vores erfaring hos Penta Advokater, at de kreditorer der reagerer hurtigst lider færrest tab.

Hos Penta Advokater råder vi til, at du reagerer umiddelbart efter, at en fakturas forfaldsdato er overskredet. Det er vigtigt, at du får de rette informationer med i rykkerne og at du sender dem med det korrekte interval, hvis det skulle vise sig nødvendigt at sende flere.

Sådan sender du dine rykkere

Når du udsender fakturaer, bør du sikre dig, at du har styr på, hvornår de forfalder til betaling. Umiddelbart efter at en faktura er forfalden til betaling – husk at beregne et par dage til bankoverførslen – skal du tjekke, om det er indgået betaling. Hvis ikke, bør du sende den første rykker til kunden.

Når du sender rykkere, er der nogle oplysninger, du skal have med i din rykker:

  • Skyldnerens navn
  • Skyldnerens adresse
  • Information om, hvad det skyldige beløb vedrører
  • Det skyldige fakturabeløb (uden renter og gebyrer) med tillæg af moms
  • Eventuelle renter (husk at angive rentesats og renteperiode) Klik her for at læse mere om beregning af renter.
  • Frist til betaling af det skyldige beløb (minimum 10 dage)

Efter minimum 10 dage, kan du sende rykker nummer 2, hvis du endnu ikke har fået betaling og efter yderligere minimum 10 dage, kan du sende den 3. rykker, hvor du samtidig varsler om inkasso.

Bestil vores inkasso guide

I vores inkassoguide kan du se eksempler på, hvordan de 3 rykkere kan se ud. 

Vores inkassoguide er gratis og kan bestilles i en PDF-udgave ved at sende en mail til inkassoansvarlig Lis Pedersen Bach.

Hvis du ikke har fået betaling efter 3 rykkere

Hvis du, minimum 10 dage efter den 3. rykker, endnu ikke har modtaget betaling, kan du lade sagen overgå til inkasso, hvis du har varslet det i din 3. rykker.

Hos Penta Advokater har vi stor erfaring med inkasso og hjælper dagligt både små og store kunder. Vi ved, hvordan vi sikrer en smidig behandling og tøver ikke med retslige skridt, hvis det er nødvendigt.

Har du brug for hjælp til inkasso?

Hvis du har brug for hjælp til inkasso, er du velkommen til at kontakte os for et uforpligtende svar på, hvordan vi kan hjælpe dig i det konkrete tilfælde. Vi kan hjælpe i enkeltstående tilfælde og i form af en fast løbende aftale, til såvel fast pris som efter no cure no pay princippet.

Vil du vide mere?

Ændringer ved inkasso og gældsinddrivelse

Fra den 15. juni 2024 er der trådt nye ændringer i kraft omkring inkasso og gældsinddrivelse. I 2023 lykkes det Gældsstyrelsen at inddrive offentlig gæld for 14 milliarder kroner fra borgere og virksomheder.

Inkasso: Undgå at blive den sidste i rækken

Inflationen har bidt sig fast i Danmark. Der er stigende udgifter på stort set alt, og mange er økonomisk pressede, så hvis du har penge til gode for ydelser eller varer, du har leveret, skal du på banen for at undgå at blive den sidste i rækken af kreditorer, der forsøger at inkassere betaling.