Få hjælp til udformning af en god kreditpolitik

Kreditpolitikken er vigtig: Dårlige betalere forbliver dårlige

Experian, der står bag RKI-registret, har i denne måned offentliggjort en opgørelse, der viser, at antallet af dårlige betalere er det laveste længe. Til gengæld er der en tendens til, at de dårlige betalere forbliver dårlige.

Ifølge opgørelsen fra Experian er antallet af dårlige betalere i RKI-registret for nyligt nået under 200.000 og den samlede misligholdte gæld er nedbragt til lidt mere end 13 milliarder kroner. Desværre viser opgørelsen også, at det gennemsnitlige skyldige beløb pr. person er steget fra 64.861 kr. til 65.379 kr. det sidste halve år. I samme periode er gennemsnittet af antal anmærkninger pr. person også steget. Det tyder på, at de dårlige betalere forbliver dårlige.

Vigtigheden af en god kreditpolitik og en effektiv inkassoproces

– Opgørelsen fra Experian vidner om, hvor vigtigt det er at have en hensigtsmæssig kreditpolitik og en effektiv inkassoproces. Det kan nemlig få alvorlige konsekvenser for din virksomhed, hvis du ikke får betaling for de varer eller ydelser, du leverer, siger advokat Niels Aamann og fortsætter

– Omvendt er kredit ofte en forudsætning for en smidig ordretilgang og en maksimal omsætning, så det kan være svært at komme udenom at give kredit.

Første skridt er derfor, at din kreditpolitik er hensigtsmæssig. Det betyder blandt andet, at du bør kredittjekke dine kunder, så du kan undgå at give kredit til dårlige betalere. Du skal beslutte dig for, hvor lang kredit du ønsker at give og endelig skal du sikre dig, at du får de rette kontaktoplysninger på dine kunder, så du udsteder fakturaen og eventuelt efterfølgende rykkere til den rette juridiske enhed.

Hvis din kunde ikke betaler rettidigt, er det vigtigt, at du anvender god inkassoskik, når du skal inddrive pengene. Det vil blandt andet sige, at

  • Du skal forholde dig kvalificeret til de indsigelser, skyldner eventuelt måtte have og svare på dem
  • Du sender rykkerne med et korrekt tidsinterval imellem
  • Du ikke opkræver et rykkergebyr, der er højere, end du må

Hos Penta Advokater har vi lavet en inkasso guide, som giver dig svar på blandt andet god inkassoskik, udformning af rykkere m.v. Den er ganske gratis og kan bestilles ved at sende en mail til inkassoansvarlig Lis Pedersen Bach på mail: lpb@penta.dk.

Har du spørgsmål til inkasso?

Hvis du har spørgsmål til inkasso eller ønsker at uddelegere inkassoopgaven helt, er du velkommen til at rette henvendelse til os og få et uforpligtende svar på, hvordan vi kan hjælpe jer med opgaven, herunder information om priser m.v.

Vil du vide mere?

Inkasso: Undgå at blive den sidste i rækken

Inflationen har bidt sig fast i Danmark. Der er stigende udgifter på stort set alt, og mange er økonomisk pressede, så hvis du har penge til gode for ydelser eller varer, du har leveret, skal du på banen for at undgå at blive den sidste i rækken af kreditorer, der forsøger at inkassere betaling.